DIY - Hemmagjord deodorant
 
Efter att jag diagnostiserades med bröstcancer bestämde jag mig för att fimpa "vanliga" deodoranter, det vill säga de som är fyllda med parabener och andra onödiga gifter. Jag vill minnas att jag för flera år sedan fick höra att användning av viss typ av deodorant kunde utveckla bröstcancer (de flesta är hormonstörande och allergiframkallande). Jag vill inte ta det så långt att deodorant gav mig BC men vem vet, kanske var det en bidragande faktor? 
 
Därför gav jag mig ut på jakt efter den optimala deodoranten, det vill säga en deodorant som håller tätt, luktar gott men som är ekologisk och giftfri. Dessvärre var det inte helt lätt att hitta rätt. En bra deo ska inte innehålla särskilt många ingridienser och efter att ha läst innehållsförteckningen på X antal ekomärkta deodoranter gav jag upp. Istället bestämde jag mig för att göra mig en egen, vilket jag gjorde på mindre än två minuter. Det perfekta med denna deo är att du masserar in den lätt med fingrarna och kan då samtidigt checka armhållorna efter avvikande knölar. Win-win! 
 
Ingredienser:
2 matskedar bikarbonat
1 matsked ekologisk kallpressad kokosolja
1 matsked majsstärkelse eller potatismjöl
Vill man ha en annan doft än kokos på deodoranten går det utmärkt tillägga några droppar eterisk olja.